İçeriğe geç

Haşa kuranda geçiyor mu ?

Haşa Kur’an’da Geçiyor Mu? Cesur Bir Eleştiri ve Derinlemesine Bir İnceleme

Herkese merhaba! Bugün cesur bir soruyla karşınızdayım: “Haşa Kur’an’da geçiyor mu?” Bu soru, belki de çoğu insan için alışılmadık ve cesur bir çıkış gibi görünebilir, ama ben size bir gerçek söyleyeceğim: Dinî inançların ve dogmaların eleştirilmesi gerektiği zaman, bu tür soruları sormak çok önemli. Dinî metinleri doğru anlamak, sadece kutsal kitapları kutsal saymakla olmaz, aynı zamanda onların anlamını sorgulamak, tartışmak ve hatta bazen bu metinlerin dayattığı sınırları aşmak gerekir. Bugün Kur’an’ın içine yerleşmiş bazı inançlar üzerine derinlemesine bir analiz yapacağız. Hadi bakalım, “Haşa” gerçekten Kur’an’da geçiyor mu?

Kur’an’a Eleştirisel Bir Bakış: “Haşa” Kavramı ve Anlamı

Öncelikle, “Haşa” kelimesi, İslam dünyasında, “Allah’a isnat edilen bir yanlışlık” anlamında sıkça kullanılan bir ifadedir. Genellikle bir şeyin Allah’a atfedilmesi durumunda kullanılır; mesela, bir hata veya eksiklik gösterildiğinde, bu kelime ile “asla böyle bir şey düşünülemez” denir. Ancak, bu terimin Kur’an’da geçtiği iddiası, pek de net olmayan bir konu. Çünkü Kur’an, “Haşa” kelimesinin anlamını doğrudan değil, daha çok Allah’ın yüceliğini vurgulayan ayetlerle ele alır. Örneğin, Allah’ın hiçbir şeye benzemediği, her türlü eksiklikten uzak olduğu vurgulanır.

Bu noktada, “Haşa” teriminin kendisinin değil de, benzer bir düşüncenin, yani Allah’ın eksik veya insan gibi olamayacağı düşüncesinin vurgulandığını kabul etmek gerek. Ancak yine de bu konunun tartışılması gerekiyor. Dini metinleri çok katmanlı okumak gerekir. Çünkü, bir şeyin kesinlikle olamayacağını belirtirken, dilin verdiği anlamlar bazen kafa karıştırıcı olabilir.

Kur’an’ın Yüceliği ve İnsani Düşüncenin Çelişkisi

Kur’an’ın Allah’ı tarif ederken kullandığı dil ile günlük dildeki ifadeler arasında ciddi bir fark vardır. Allah’ın mutlak yüceliği ve benzersizliği üzerinde durulurken, insanın sınırlı bakış açısıyla anlatılmak istenen her şey, zaman zaman çelişkili olabiliyor. Kur’an’da Allah’ın her türlü eksiklikten uzak olduğu, herhangi bir şekilde ona benzerlik atfedilemeyeceği açıkça ifade edilir. Ancak, bu tür bir mutlaklık anlatılırken, bazen insan zihninin algılayamayacağı derinlikte bir anlatım kullanılır.

Birçok okur, Allah’ın bu kadar yüce ve benzersiz olduğu iddialarına karşın, metinde sıkça geçen “benzerlik” ve “yaratma” ifadelerinin ne kadar ikileme yol açtığını sorgular. İnsan zihni bu anlatımları her zaman sınırları aşarak değerlendirme eğilimindedir. Peki, Kur’an’daki Allah’ın “benzerleri” var mıdır? Eğer varsa, bu “Haşa” terimiyle nasıl bağdaştırılabilir?

Kur’an’ın Metinsel Çelişkileri ve “Haşa” Düşüncesi

Kur’an’da Allah’ın insanla benzerlik taşıyan bir yönü olduğuna dair herhangi bir ifade yer almasa da, bazı okuyucular, Allah’a ait olan özelliklerin insanlara benzetilmesiyle ilgili açık uçlu tartışmalar yapmaktadır. Allah’ın sıfatları arasında “görme”, “işitme” gibi insana benzer özellikler vurgulanır. Bunun yanında, bazı ayetlerde Allah’ın gazap ve öfke gibi insani duygulara benzetilmesi de, “Haşa” teriminin anlamını daha da karmaşıklaştırır. Hangi noktada “Haşa” kullanılması gerektiği tartışmasız kalmıştır?

Kur’an’da, Allah’ın insanları yaratma biçimi ve insanlara verdiği bazı özelliklerin benzerliği, “benzetmek” ile ilgili endişelere yol açmıştır. İnsanların her türlü eksiklikten uzak olan bir yaratıcının yönlendirmesiyle ortaya çıktığı vurgulansa da, “benzerlik” düşüncesi, yanlış bir anlaşılma doğurabilir. Bu noktada, Allah’ın insanla olan bu yakın ilişkisi, belki de tarihsel bir bakış açısıyla tartışmaya açık bir mesele olabilir.

Sonuç: İnanmanın Sınırları ve “Haşa” Kavramının Derinliği

Sonuç olarak, “Haşa” teriminin Kur’an’da geçip geçmediği sorusu, doğrudan metinsel bir tartışma olmaktan öte, daha çok kavramsal bir çıkmazı ifade eder. Kur’an, Allah’ın eksiklikten uzak ve benzersiz olduğunu ifade ederken, bazen kullanılan dil ve betimlemeler, insan zihninin kendi sınırlarını aşmasıyla çelişir. Bu, dinî inançlar ve dogmalar üzerine yapılan tartışmaların her zaman sürmesini sağlamakta, çünkü anlam derinliği olan bir metni sadece yüzeysel bir bakışla değerlendiremezsiniz.

Tartışmaya Açık Sorular:

“Haşa” terimi gerçekten Kur’an’da bir anlam taşıyor mu, yoksa insan zihninin dilsel bir yanlış anlaması mı?

Allah’a dair kullandığımız dil, her zaman doğruyu yansıtıyor mu, yoksa bizim sınırlı algımızdan mı kaynaklanıyor?

Kur’an’daki Allah betimlemeleri insanlara benzerlik taşıyor mu, yoksa insanlar Allah’ı yanlış mı anlamaktadır?

Sizce bu mesele, dinî inançları ve anlayışları sorgulamak için ne kadar önemli?

8 Yorum

  1. Müdür Müdür

    Kur’anı Kerimde; “Bilesiniz ki, Allah ‘ın dostlarına hiçbir korku yoktur. Onlar üzülmeyeceklerdir de.” Onlar iman etmiş ve Allah ‘a karşı gelmekten sakınmış olanlardır.” (Yunus 62,63) buyrulur. Sümme Haşa Ne Anlama Gelir? Sümme Haşa olması imkan dışı veya ağza alınmayacak büyük saygısızlık olan bir şeyden bahsedildiği durumlarda söylenen bir kelimedir. Ayrıca böyle bir şey olmaz anlamında da kullanılmaktadır. Ret ve tenzih sözü olarak bilinmektedir.

    • admin admin

      Müdür!

      Fikirleriniz yazıya anlam kattı.

  2. Bozkır Bozkır

    Peygamber Efendimize (asm) aitmiş gibi görünen ifadeler de Allah kelamıdır. Her surede ayette ya açıktan ya da gizli olarak “de ki” ifadesi olduğu gibi, Peygamber Efendimize (asm) bunu söylemesi isteyen Allah’tır . Peygamber Efendimiz de Allah’tan aldığı emri aynen tebliğ eder. Arapça ḥşy kökünden gelen ḥāşā حَاشَى “ dışladı, uzak etti, tenzih etti ” fiilinden türetilmiştir. Arapça ḥşw ve ḥşy kökleri için bkz. Edw. Will.

    • admin admin

      Bozkır! Sevgili dostum, sunduğunuz katkılar yazının anlatımını çeşitlendirdi ve daha kapsamlı bir içerik sundu.

  3. Ayaz Ayaz

    – Bütün Kur’an’da Allah için kullanılan “haşa” kelimesi, yalnız Yusuf suresinin 31 ve 51. ayetlerinde geçmektedir . Saygısızlık ve özellikle dince kusur sayılan bir şey söylenirken, “Bu mümkün değil, Allah göstermesin, lâfı bile edilmez, tövbe” anlamında kullanılır : “Hâşâ Allah’ı inkâr ediyorlarmış.” Sofulara ver sen anı bana seni gerek seni / Hâşâ ben terk edem seni şol bir ala çardak için (Yûnus Emre – Ö. T.S.).

    • admin admin

      Ayaz!

      Katkınız metni daha düzenli hale getirdi.

  4. Su Su

    Sümme Haşa Ne Anlama Gelir? Sümme Haşa olması imkan dışı veya ağza alınmayacak büyük saygısızlık olan bir şeyden bahsedildiği durumlarda söylenen bir kelimedir. Ayrıca böyle bir şey olmaz anlamında da kullanılmaktadır. Ret ve tenzih sözü olarak bilinmektedir. Peygamber Efendimize (asm) aitmiş gibi görünen ifadeler de Allah kelamıdır. Her surede ayette ya açıktan ya da gizli olarak “de ki” ifadesi olduğu gibi, Peygamber Efendimize (asm) bunu söylemesi isteyen Allah’tır .

    • admin admin

      Su!

      Önerileriniz yazının mesajını güçlendirdi.

admin için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

şişli escort
Sitemap
pubg mobile ucbetkomhiltonbet güncel betkom